Παρασκευή 15 Ιουλίου 2011

Τι ζήλεψε το Google από το Facebook


To Google δεν έφτιαξε το Google+ μόνο και μόνο για να έχει ένα διαδικτυακό στέκι σαν το Facebook. Αντίθετα, η νέα προσπάθεια κοινωνικής δικτύωσης από το Google αποτελεί μια ακόμα απόπειρα να αποκτήσει πολύτιμη πληροφορία για τη ζωή και τις σχέσεις των ανθρώπων. Αυτή η πληροφορία θα μπορούσε να το βοηθήσει να στοχεύσει καλύτερα τις διαφημίσεις της, έτσι ώστε οι διαφημιζόμενοι μέσω του δικτύου του να πληρώνουν για αυτό και να έχουν λιγότερους λόγους να ξοδεύουν τα χρήματά τους στο Facebook.

Εάν επιτύχει, το Google+ θα αποδειχτεί η καλύτερη μέθοδος για να εισέλθει

σε μια αγορά που απειλεί την ηγετική του θέση στην ιντερνετική διαφήμιση και στις μηχανές αναζήτησης. Eίναι ένα προσεκτικά σχεδιασμένο εγχείρημα να εισέλθει σε έναν τομέα στον οποίο έχει κατ'επανάληψη αποτύχει.

Το Google+ επιφανειακά θυμίζει Facebook -μια μια πινελιά Google. Τα μέλη του μπορούν να ανταλλάσσουν φωτογραφίες και να ενημερώνουν το status τους, να κάνουν chat με φίλους και γνωστούς και να παρακολουθούν τα νέα τους. Εξέχον χαρακτηριστικό οι Κύκλοι (Circles), όπου οι φίλοι ομαδοποιούνται και μοιράζονται επιλεκτικά πληροφορία με βάση τη σχέση που τους ενώνει: οικογένεια, κολλητοί ή άτομα με κοινά χόμπι.

Η πρόσβαση στο Google+ παραμένει περιορισμένη και οι προσκλήσεις είναι δυσεύρετες. Μόνο ο χρόνος μπορεί να δείξει εάν το Google εισήλθε πολύ αργάστον τομέα της κοινωνικής δικτύωσης όπου θριαμβεύουν σήμερα Facebook και Twitter, όπως η Microsoft δεν κατάφερε να ξεπεράσει το Google στον τομέα της ιντερνετικής αναζήτησης με το Bing.

Σε άλλους τομείς, όπως αυτός στον οποίον κυριαρχεί, της αναζήτησης, το Google χειρίζεται τα δύο τρία των επερωτήσεων που υποβάλλονται στις ΗΠΑ και ακόμα περισσότερα στην Ευρώπη. Τα έσοδά του αναμένεται να ξεπεράσουν τα 36 δισεκατομμύρια δολάρια το 2011, από τα οποία τα περισσότερα προέρχονται από την πώληση διαφημίσεων κειμένου που εμφανίζονται παραπλεύρως στα αποτελέσματα αναζήτησης και στο περιεχόμενο άλλων δικτυακών τόπων.

Ωστόσο, η συμπεριφορά των χρηστών του Διαδικτύου έχει αλλάξει: περισσότερος χρόνος ξοδεύεται στο Facebook και σε άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Επιπλέον, οι προτάσεις για φαγητό ή ψυχαγωγία προέρχονται από διαδικτυακούς φίλους.

Εν τω μεταξύ, προγενέστερες προσπάθειες του Google θεωρούνται αποτυχημένες -το πρότζεκτ Wave σταμάτησε επειδή οι χρήστες δεν ήξεραν πως να το αξιοποιήσουν, το Buzz δέχτηκε έντονη κριτική για την εισβολή του στη ζωή και την, τουλάχιστον, υπέρμετρη εκμετάλλευση προσωπικών στοιχείων των χρηστών του Gmail θεωρώντας δεδομένη εκ των προτέρων τη συναίνεσή τους-το πιο ενοχλητικό τότε ήταν ότι αποκάλυπτε δημοσίως με πoιους επικοινωνεί κανείς στο Gmail.

Αυτή τη φορά, οι πρώτες εντυπώσεις από το Google+ είναι θετικές, χωρίς ωστόσο αυτές να αποτελούν εγγύηση επιτυχίας. Όσο οι προηγούμενες προσπάθειες του Google αποτύγχαναν, το Facebook μεγεθυνόταν με εκθετικούς ρυθμούς.

Σήμερα, οι μισοί από τους χρήστες του Facebook -750 εκατομμύρια- μπαίνουν στο σάιτ κάθε μέρα. Και μάλιστα ,αυτός δεν είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιείται το Facebook: ένα Like, ένα Recommend ή η είσοδος σε υπηρεσίες τρίτων μέσω του Facebook Connect (δηλαδή του κωδικού που έχουν στο Facebook) εμπλουτίζει το διαφημιστικά αξιοποιήσιμο περιεχόμενό του από 250 εκατομμύρια ανθρώπους κάθε μήνα.

O πρόεδρος και τέως CEO του Google, ο Ερικ Σμιντ αναγνωρίζει ότι η εταιρεία έχει αποτύχει να αντιμετωπίσει εγκαίρως τον ανταγωνισμό του Facebook. Ο διάδοχός του στη θέση του CEO, και συνιδρυτής του Google, Larry Page έχει το social networking στην κορυφή της λίστας προτεραιοτήτων του από τότε που ανέλαβε τον Απρίλιο του 2011.

Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του Facebook είναι ο όγκος των προσωπικών προτιμήσεων που μοιράζονται μέσω της υπηρεσίας του τα μέλη: 4 δισεκατομμύρια post και συνδέσεις κάθε μέρα. Το Facebook ξέρει τι διαβάζουν, τι τρώνε, τι αγοράζουν  και τι βλέπουν. Ξέρει ποιος είναι φίλος με ποιον και ποιους φίλους εμπιστεύονται για να αγοράσουν παπούτσια ή να επιλέξουν υδραυλικό.

Το Google δεν μπορεί να ψάξει στο Facebookτο Bing όμως μπορεί

Το Google δεν μπορεί να δημιουργήσει ευρετήριο για αυτή την πληροφορία καθώς το Facebook δεν την μοιράζεται. Αντ'αυτού έχει σχηματίσει συμμαχία με την Microsoft. Το Μάιο του 2011 το Bing άρχισε να αξιοποιεί την πληροφορία για τις προτιμήσεις των μελών του Facebook για να ανακατατάσσει τα αποτελέσματά του. Αυτό σημαίνει όταν ένας χρήστης ψάχνει για παπούτσια ή εισιτήρια στο Bing ίσως δεχτεί αποτελέσματα που ταιριάζουν στις προτιμήσεις που εξέφρασε στο Facebook. Ακόμα κι αν δεν είναι συνδεδεμένος στο Facebook όταν ψάχνει στο Bing, η μηχανή αναζήτησης της Microsoft θα προκρίνει συνδέσμους που έχουν προτείνει άλλοι χρήστες του Facebook.

Αυτό φέρνει σε μειονεκτική θέση το Google. Η μηχανή αναζήτησης του Google δεν επιστρέφει αποτελέσματα προσμετρώντας τα like και τα recommend 750 εκατομμυρίων μελών του Facebook.

To μεγαλύτερο όμως πλεονέκτημα του Facebook που θα ήθελε να αποκτήσει το Google είναι η ακρίβεια με την οποία μπορούν οι διαφημιζόμενοι να καθορίσουν τα χαρακτηριστικά εκείνων στους οποίους θέλουν να προωθήσουν τα προϊόντα τους: εύρος ηλικιών, πόλη, ομάδα, συγκεκριμένο βιντεοπαιχνίδι. Για αυτή την στόχευση, θα ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα, αφού απευθύνονται σε καταναλωτές με μεγαλύτερη πιθανότητα να αγοράσουν.

Το Google τα καταφέρνει να στοχεύσει διαφημίσεις με βάση το τι αναζητούν, τι γράφουν στα μέιλ τους ή τι βλέπουν στο YouTube. H αναζήτηση σε πραγματικό χρόνο μόλις σταμάτησε, η δυνατότητα αναζήτησης στο twitter έπαψε επίσης (η σχετική συμφωνία έληξε). Το Google χρειάζεται και αναζητά τρόπο να μάθει περισσότερα «κοινωνικά» στοιχεία.

Ωστόσο, το Google+ δεν είναι απαραίτητο να γίνει κλώνος του Facebook. Σήμερα, οι χρήστες πηγαίνουν στο Facebook και «χαζεύουν» -βλέπουν φωτογραφίες, κάνουν chat με φίλους, μαθαίνουν νέα-, πηγαίνουν όμως χωρίς απαραίτητα να θέλουν να κάνουν κάτι. Αντίθετα, οι υπηρεσίες του Google είναι χρηστικές: όλοι τις χρησιμοποιούν για να διεκπεραιώσουν κάτι, όπως να ψάξουν για κάτι συγκεκριμένο ή για να διαχειριστούν e-mail στο Gmail.

To ζητούμενο είναι να καταστούν οι υπηρεσίες του Google «κοινωνικές». Άλλωστε, αυτό θα συμβεί σε ολόκληρο το Διαδίκτυο.
in.gr