Τετάρτη, 2 Ιουνίου 2010

Από το χωράφι στον χρήστη του Ιnternet

Το παραδοσιακό μπακάλικο, παραγκωνισμένο εδώ και δεκαετίες από τον ανταγωνισμό των τυποποιημένων προϊόντων και τους φρενήρεις ρυθμούς της πόλης, αναβιώνει... στο Διαδίκτυο, μαζί με όλες τις αγνές λιχουδιές του που αγάπησαν γενιές Ελλήνων. Μικροπαραγωγοί και τοπικοί καλλιεργητές από όλες τις γωνιές της Ελλάδας αποφασίζουν να ορθώσουν το ανάστημά τους απέναντι στις αλυσίδες βιομηχανοποιημένης παραγωγής τροφίμων και να αξιοποιήσουν το τελευταίο μέσο που τους απομένει για να αντισταθούν στον μαρασμό: το Ιnternet. Δημιουργούν έτσι ηλεκτρονικά παντοπωλεία όπου μπορεί κανείς με ένα κλικ να αγοράσει κάθε είδους παραδοσιακά προϊόντα, από χειροποίητο τραχανά και γλυκό του κουταλιού χωρίς συντηρητικά ως βιολογικό παρθένο ελαιόλαδο και τοπικά αποστάγματα.

«Συνεργαζόμαστε με μικροπαραγωγούς από όλη τη χώρα,με την προϋπόθεση να έχουν λάβει πιστοποίηση τύπου ΙSΟ και να χρησιμοποιούν παραδοσιακές μεθόδους παραγωγήςχωρίς χρήση χημικών ή συντηρητικών» εξηγεί στο «Βήμα» ο κ. Νικόλας Μαυρογιάννης, εκπρόσωπος του δικτύου «ΡroGreece», το οποίο μέσω της ιστοσελίδας www. progreece. gr παρέχει στους καταναλωτές πρόσβαση στα προϊόντα περισσότερων από 70 τοπικών παραγωγών από όλη τη χώρα. Το εν λόγω σάιτ, όπως και τα περισσότερα διαδικτυακά παντοπωλεία, επιτρέπει στους καταναλωτές να επιλέξουν τα προϊόντα που επιθυμούν και να υποβάλουν ηλεκτρονική παραγγελία, πληρώνοντας είτε μέσω πιστωτικής κάρτας είτε με αντικαταβολή. Στη συνέχεια τα προϊόντα πακετάρονται σε ειδικές συσκευασίες (που περιλαμβάνουν ακόμη και... μονωτικά υλικά για τη μεταφορά φρέσκων ψαριών ή κρεάτων) και αποστέλλονται με μεταφορικά μέσα της εταιρείας ή μέσω κοινής επιχείρησης κούριερ.

Μόνο με ένα κλικ
«Ο ελεύθερος χρόνος που διαθέτω δεν θα μου άφηνε σε καμία περίπτωση το περιθώριο να πάω... ούτε ένα τετράγωνο πιο μακριά από το σουπερμάρκετ της γειτονιάς μου. Το Ιnternetόμωςκάνει “το βουνό να πηγαίνει στον Μωάμεθ” και έτσι, με ένα απλό κλικ, μπορώ να εξασφαλίζω στον εαυτό μου καλύτερη ποιότητα,όχι μόνο προϊόντων αλλά και ζωής» αναφέρει η κυρίαΕλένη Μπέλλου, 25 χρόνων από την Αθήνα. Για την ίδια άλλωστε, τα διαδικτυακά παντοπωλεία έχουν και μια πολιτική διάσταση: «Στο πλαίσιο της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε, η ενίσχυση των μικρών και μικρομεσαίων εγχώριων επιχειρήσεων έναντι των πολυεθνικών κολοσσών είναι πιο απαραίτητη από ποτέ. Η έξυπνη επιχειρηματικότητα και η προσαρμογή του παραδοσιακού στις σύγχρονες ανάγκες θα μπορούσε να μας δώσει μια εναλλακτική λύση στην κρίση» σχολιάζει στο «Βήμα». Για να επιτευχθεί αυτό ωστόσο, πρέπει το κίνημα της «διαδικτυακής επιστροφής στις ρίζες» να διαδοθεί σε αρκετά μεγαλύτερο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, καθώς προς στιγμήν τα εν λόγω δίκτυα κατορθώνουν απλώς να καλύπτουν τα έξοδά τους και να βγάζουν στην καλύτερη περίπτωση ένα οριακό κέρδος . «Στην Ελλάδα το κόστος μεταφοράς είναι αδικαιολόγητα υψηλό, γεγονός που επιδεινώνει την κατάσταση για τους μικροπαραγωγούς. Σκεφτείτε ότι η μεταφορά 10 κιλών από το Μόναχο στο Ντύσελντορφ κοστίζει περίπου 5 ευρώ, ενώ το ίδιο βάρος αν μεταφερθεί από την Ηλία στην Αττική κοστίζει... 22 ευρώ!» σχολιάζει ο κ. Μαυρογιάννης.

Ετσι οι διαχειριστές των online παντοπωλείων αναγκάζονται είτε να ενσωματώσουν το κόστος μεταφοράς στην τιμή (πράγμα που συχνά λειτουργεί ανασταλτικά για τους καταναλωτές) είτε να το βάλουν από την τσέπη τους!
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artId=335122&dt=02/06/2010