Παρασκευή 16 Απριλίου 2010

Τα μαθηματικά του συνωστισμού

Έχετε αργήσει στη δουλειά και πασχίζετε να ανοίξετε δρόμο ανάμεσα στο πλήθος που περπατάει στα πεζοδρόμια, όμως όσο κι αν σπρώξετε, φωνάξετε ή ευγενικά ζητήσετε συγγνώμη, αδυνατείτε τελικά να «νικήσετε» το πλήθος. Μια νέα γαλλική επιστημονική έρευνα, που χρησιμοποιεί μαθηματικές εξισώσεις για να αναλύσει την κρυφή δυναμική ενός πλήθους που βαδίζει στο δρόμο, ρίχνει φως στο πρόβλημα


Η κυκλοφορία επιβραδύνεται επειδή έως 70% των ανθρώπων σε ένα πλήθος δεν είναι μεμονωμένα άτομα, αλλά «κολλάνε» μεταξύ τους κοινωνικά ανά δύο ή τρεις. Η κατάσταση επιδεινώνεται, επειδή όσο το πλήθος γίνεται πυκνότερο, οι ομάδες των ανθρώπων που βαδίζουν σε παρέες, αποκτούν αντι-αεροδυναμικά σχήματα τα οποία χειροτερεύουν την κατάσταση (και καθιστούν αναπόφευκτη την…κατσάδα του αφεντικού). Η νέα μελέτη μπορεί να βοηθήσει τους σχεδιαστές πόλεων και τους αρχιτέκτονες.Τα τελευταία 15 χρόνια, έχουν αναπτυχθεί διάφορα μαθηματικά μοντέλα, ώστε οι δημόσιοι χώροι να γίνουν πιο ασφαλείς και η μαζική κυκλοφορία των ανθρώπων πιο άνετη.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, με τη βοήθεια εξισώσεων, οι ομάδες επιβραδύνουν την κυκλοφορία των πεζών περίπου κατά 17% σε σχέση με τα μοντέλα που δεν λαμβάνουν υπόψη τους την κοινωνικοποίηση των ανθρώπων όταν βαδίζουν.
Επιπλέον η γαλλική έρευνα αποκάλυψε ότι οι ομάδες των τριών ή περισσοτέρων πεζών τείνουν να παίρνουν δύο σχήματα (με μορφή V και U), όταν το πλήθος γίνεται πιο πυκνό.Αυτό επιτρέπει μεν στα μέλη της ομάδας να συνεχίσουν να κουβεντιάζουν μεταξύ τους, αλλά καθυστερεί κι άλλο την ταχύτητα κίνησης των άλλων πεζών.
Και το «κερασάκι στην τούρτα»: σύμφωνα με την μελέτη, όσοι…ανυπότακτοι κάνουν βιαστικά ζικ-ζακ για να αποφύγουν τους μπροστινούς τους, απλώς επιδεινώνουν το χάος μέσα στο πλήθος.«Τα πλήθη είναι συστήματα που χαρακτηρίζονται από αυτο-οργάνωση. Έτσι, αν κάποιος δεν συνεργάζεται, το σύστημα καταρρέει και ο καθένας πηγαίνει αναγκαστικά πιο αργά», σύμφωνα με τον Μουσαίντ.